Do Budapešti jsme vyrazili víceméně kvůli dobré ceně letenek a touze vyrazit někam, kde jsme ještě nebyli. Nakonec nás velmi překvapilo, jako moc se nám město líbilo a určitě se sem ještě někdy vrátíme. Skvělá je možnost kombinace prohlídky města a odpočinku v lázních.

Do Budapešti jsme vyrazili na prodloužený víkend od pátku do pondělí, s tím že odlet z Prahy jsme měli v pátek až odpoledne, což je super pokud potřebujete šetřit dovolenou. Letěli jsme s Ryanair a letenka pro jednoho stála necelých 800 Kč, s tím že let trval přibližně hodinu. Mezinárodní letiště Ference Liszta má dva terminály, které se nacházejí přibližně 24 km od centra města. Při cestě z letiště jsme zvolili kombinaci autobusu a metra. Nejdříve jsme na letišti nastoupili na autobus 200E, kterým jsme jeli na konečnou zastávku Kőbánya-Kispest, kde začíná linka metra M3. Metro nás poté zavezlo až do centra města. Přestupní jízdenka stála 530 HUF (pozor pokud budete kupovat jízdenky v automatu, vypadnou dvě – jedna se označí při vstupu do autobusu a druhou musíte označit při  přestupu na další dopravní prostředek). Jinak základní jízdenka do všech prostředků MHD stojí 350 HUF a lze jí využít na libovolný počet stanic na jedné lince bez přestupu.

První den jsme hned ráno vyrazili směrem k nábřeží Dunaje. Řeku jsme přešli přes most Svobody a došli jsme ke Gellértovým lázním, které patří mezi nejvyhlášenější ve městě. Díky secesnímu stylu si v lázních budete připadat jak v katedrále.

Od budovy lázní jsme pokračovali na vrch Gellért, což je skalnatý kopec, na jehož vrcholu se nachází pevnost a socha Svobody. My jsme sem, ale šli hlavně kvůli krásnému výhledu na město, řeku a mosty. Vrch nám připomínal pražský Petřín, ze kterého je rovněž skvělý výhled na Prahu. Z vrchu jsme pak sešli parkem zpět k Dunaji, který jsme přešli po zářivě bílém Alžbětině mostu na druhou stranu nábřeží, kde jsme si dali oběd v Trattorii Toscana http://www.toscana.hu/ Trattorie měla příjemnou atmosféru italského venkova a jídlo tento pocit jen znásobilo.

Po obědě jsme prošli po nábřeží Dunaje až k Markétinu ostrovu, který je ideálním místem k odpočinku od rušného centra Budapeště. Jsou zde běžecké i cyklo stezky, lázně, zahrady a parky, tak že ideální místo na procházku, zejména v létě. Na začátku března, kdy jsme v Budapešti byli my, tu docela dost foukalo, tak že to na dlouhé vysedávání na lavičkách nebylo. Z ostrova jsme přešli po Markétině mostu zpět na nábřeží a šli jsme kolem ikony Budapešti – budovy Parlamentu, který je největší budovou v Maďarsku.

Pak jsme šli na metro, kterým jsme večer jeli zpět k hotelu. Ubytovaní jsme měli v Three Corners Hotel Anna  https://threecorners.com/hotels/hotel-anna-superior/ kousek od centra města u zastávky Blaha Lujza tér na lince M2. Hotel byl skvělý a ráno byly báječné snídaně, nicméně v Budapešti je spousta možností ubytování.

Druhý den jsme vyrazili židovskou čtvrtí do centra města. Šli jsme kolem Velké synagogy, která je druhou největší na světě. Dále jsme šli kolem náměstí Deák Ferenc tér, kde je velké ruské kolo, až k Bazilice sv. Štěpána, která je nejvýznamnějším kostelem v Maďarsku. Odkud jsme se vydali směrem k Parlamentu, kde jsme si dali oběd v restauraci Da Mario. http://damario.hu/Návštěvou této italské restaurace nemůžete udělat chybu, najdete zde moderní interiér a geniální těstoviny a pizzu. My jsme byli nadšení. Pokud máte rádi italskou kuchyni, tak tuhle restauraci prostě musíte navštívit. Po obědě jsme jeli metrem do Městského parku – zastávky metra Hősök tere nebo Széchenyi fürdő. My jsme vystoupli na Hősök tere (Náměstí Hrdinů), které je největším náměstím v Budapešti, stojí ze Památník milénia, což je vysoký sloup, který je po stranách obklopený kolonádami. Památník symbolizuje oslavy tisícího výročí Maďarska. V městském parku se nachází muzea, galerie, ale i zoo, budapešťský cirkus a lázně Széchenyi. Lázně Széchenyi patří rovněž mezi velmi oblíbené. Je zde 15 vnitřních a 3 venkovní bazény, některé mají teplotu až 38 °C. Jsou zde také různé páry a aromatické sauny. Do lázní jsme šli odpoledne. Večer, když jsme odcházeli, zde už bylo přelidněno a další lidé pořád přicházeli. Tak že ideální je asi jít sem ráno. Lázně mají otevřeno od 6 do 22 hodin.

Poslední den jsme jeli metrem do hradní čtvrti, která se nachází na hradním vrchu. V hradní čtvrti se nacházejí nejvýznamnější budapešťské památky a muzea. Při naší cestě jsme jeli metrem do zastávky metra Déli pu a poté jsme prošli parkem a šli po schodech na horu až na hradby.  Po procházce po hradbách jsme se vydali k chrámu sv. Matyáše a Rybářské baště. Rybářskou baštu tvoří sedm zářivě bílých věžiček a její název je odvozený od středověkého cechu rybářů, kteří měli zodpovědnost za obranu této části hradeb.

Z bašty je krásný výhled na Dunaj, Parlament, mosty a zbytek města. Odtud jsme pak šli dál k ohromnému Královskému paláci, kterému se také říká Budínský hrad. V paláci se nachází muzea a národní knihovna. Od paláce jsme šli pak dolů k Dunaji, který jsme přešli přes Széchenyiho řetězový most. Tento most spojuje obě části Budapešti Budín na pravém břehu Dunaje a Pešť na levém břehu. Od řetězového mostu jsme poté šli do centra na zastávku metra Deák Ferenc tér, odkud už jsme jeli směrem na letiště.